به گزارش راهبرد معاصر؛ بررسی های میدانی نشان می دهد که عرضه ۳ قلم محصول لبنی که مشمول کاهش قیمت شدند، در فروشگاه ها مشهود است، اما در سطح خرده فروشی، مغازه داران با کمبود این سه قلم رو به رو هستند.
بنابر اظهارات کارشناسان حوزه توزیع کالا، گرچه طی سال های اخیر فروشگاه های زنجیره ای رشد مطلوبی داشتند، اما سهم آنها در توزیع محصولات لبنی ۱۵ درصد و سهم خرده فروشی ها در توزیع این اقلام ۸۵ درصد است که با این وجود همراهی خرده فروشی ها در عرضه کالا برای دهک های محروم امری ضروری است.
محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کارخانه های لبنی مشکلی از حیث تولید ندارند، اظهار کرد: کارخانه های لبنی تعهدات خود را در قبال تولید سه محصول لبنی پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی، شیر نایلونی و ماست ۲.۵ کیلویی ساده با نرخ مصوب انجام می دهند و مشکل اصلی تنها در حوزه توزیع است.
او افزود: مغازه داران به دلیل کاهش سود عموما رغبتی به توزیع این کالاها ندارند، به همین خاطر با اتاق اصناف و اتحادیه های مرتبط به دنبال حل مشکل هستیم و تاکنون همکاری خوبی صورت گرفته است.
بنی طبا با اشاره به استمرار این طرح تا پایان سال به شرط ثبات قیمت شیرخام بیان کرد: هم اکنون زمزمه های افزایش قیمت شیرخام به گوش می رسد که در صورت تحقق امکان ادامه این طرح وجود ندارد.
سخنگوی انجمن صنایع لبنی در پایان تصریح کرد: قیمت کنونی خرید هر کیلو شیرخام از دامداران ۶ هزار و ۴۰۰ تا ۶ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت شیر نایلونی ۷ هزار و ۴۰۰ تومان است که با این وجود سود کارخانه های لبنی بسیار ناچیز است که با افزایش قیمت خرید شیرخام از دامدار به ۷ هزار تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان، حداقل قیمت شیر نایلونی ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار تومان خواهد بود./باشگاه خبرنگاران